osteopat

Massageterapi

Massage
Den Svenska klassiska massagen är världsberömd. Genom knådningar, glidningar och tryck löser massagen upp spänningar i hela kroppen och ger en behaglig och skön avslappning. Regelbunden massage håller borta trötthet och smärta i axlar, rygg och nacke. Du känner dig lugnare, mjukare och rörligare.

Muskulering/Avancerad muskulering
Många besvär i leder och muskler orsakas av strama och spända muskler. Muskulering är en behandlingsform där vi jobbar direkt på de muskler som är spända och hårda. Vi masserar och töjer ut musklerna med en speciell teknik. Förutom massage och muskeltöjningar kan även longering och triggerpunkter ingå i behandlingen. Du blir rörligare och känner dig mer avslappnad.

Strain and Counterstrain
Via speciella ömmande punkter lokaliseras spända muskler som hindrar en leds normala rörlighet. Terapeuten lägger patientens muskler i ett avslappnat läge utan att använda massage. Syftet är att avhjälpa obehag och smärta i muskler och leder. Detta är en osteopatisk behandlingsteknik, som har lagts in i utbildningen till massageterapeut, och lärs ut av osteopater.

Revolving
En djupgående och skön massagemetod som påverkar den djupa muskulaturen, muskelhinnorna och andningen.

Massageterapeutiskt behandling
Massageterapeuten använder en eller flera av följande behandlingsmetoder och tekniker:

Massage
Muskulering
Strain and counterstrain
Revolving

Det gemensamma syfte med dessa behandlingsmetoder och tekniker är att lösa upp och motverka muskelspänningar. Behandlingen är helt anpassad till patientens besvär och kan därför variera kraftigt från patient till patient.
Behandlingen kan antingen vara riktad mot att förebygga besvär eller att behandla direkta problem som tex. onda axlar, nackspärr, ryggskott, trötta ryggar, ledbesvär, tennisarmbågar, huvudvärk m.m

Länkar
Branschrådet Svensk Massage >>